Czym jest Podział przychodu?
Aktualizacja: 8 października 2026
Podział przychodu jest przeznaczony dla ekip podwykonawców. Każda osoba zachowuje procent pieniędzy ze zlecenia, a firma zatrzymuje resztę.

Użyj tego modelu, gdy osoby pracujące w terenie są niezależnymi wykonawcami, a faktury są wystawiane w ich imieniu. Pracownicy zatrudnieni przez jedną firmę pozostają w modelu Tradycyjny. Firma wysyła wszystkie faktury, a pracownicy nie widzą udziału.
Podział przychodu jest dostępny w planie Business. Obejmuje go również 14-dniowy okres próbny. Plany Starter i Pro pozostają w modelu Tradycyjny.
Ustawienia → Konto → Model biznesowy pokazuje dwie opcje:
- Tradycyjny — Pracownicy są zatrudnieni. Firma centralnie obsługuje wszystkie rozliczenia i wydatki.
- Podział przychodu — Pracownicy są niezależnymi wykonawcami. Ich udział jest wydzielany z przychodu — wybierz przychód lub zysk jako podstawę poniżej.
W sekcji Podstawa podziału wybierz jedną opcję:
- Podział przychodu — Udział obliczany od przychodu brutto. Wydatki są śledzone, ale nie odejmowane od podziału. Procent jest liczony od całej kwoty zlecenia. Wydatki są zapisywane, ale nie pomniejszają udziału.
- Podział zysku — Udział obliczany od zysku (przychód − wydatki). Najpierw odejmowane są wydatki. Procent jest liczony od pozostałej kwoty.
Kliknij Zapisz zmiany. W oknie potwierdzenia zobaczysz Zmienić model biznesowy? oraz Żadne dane nie zostaną usunięte. Zmienia widoczność i zachowanie wystawcy faktur.
Oto to samo zlecenie za €100. Pracownik zachowuje 70%.
Podział przychodu. Nie odejmuje się żadnych wydatków. Pracownik zachowuje €70. Firma zatrzymuje 30% przychodów.
Podział zysku. Najpierw odejmuje się wydatek €20, więc zostaje €80. Pracownik zachowuje €56. Firma zatrzymuje 30% zysku.
Procent określają pola Udział pracownika w przychodach lub Udział pracownika w zysku w sekcji Ustawienia → Zespół (zobacz Jak ustawić udział i profil rozliczeniowy pracownika?). Uzupełnij tam Nazwa prawna i IBAN, aby oferta lub faktura mogła zostać wystawiona w imieniu tej osoby (zobacz Kto jest wystawcą faktury?).
Podział obejmuje pieniądze, które zostały pobrane. Po zakończeniu tygodnia lub miesiąca otwórz Analityka, wybierz tę osobę i kliknij Rozlicz (zobacz Jak rozliczyć zarobki pracownika?). Pracownik zobaczy ten wiersz w sekcji Historia na stronie Moje wyniki (zobacz Gdzie pracownik widzi wypłaty?).
Jeśli fakturę wysyła firma albo zlecenie wykonuje menedżer, te pieniądze nie są dzielone z wykonawcą. W sekcji Analityka pojawi się Brak udziału wykonawcy.
Gatavo zapisuje podział i plik PDF. Nie przelewa pieniędzy na konto bankowe wykonawcy.
Firma zarejestrowana jako płatnik VAT może też zobaczyć VAT od opłaty firmy w rozliczeniu. Zobacz Jak rozliczyć zarobki pracownika?.